шапка

Форма входу

    ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ УСТАНОВКИ НА СПОСІБ ВИРІШЕННЯ ЗАВДАННЯ

    Матеріал і устаткування: 10 листків паперу для кожного досліджуваного, зразковий розмір листків: 10х8 см; ручка для писання і секундомір.

    Процедура дослідження

    Дане дослідження можна проводити з одним досліджуваним або з групою не більше 9 чоловік. В останьому випадку учасники дослідження мають бути зручно розсаджені за столами так, щоб була забезпечена самостійність для вирішення завдання. Умови кожного завдання експериментатор записує на дошці або показує  на окремих плакатах.

    Інструкція досліджуваним: "Вам будуть запропоновані для вирішення арифметичних задач. Кожне завдання вирішуйте на окремому листку паперу. Всі дії, які ви здійснюєте в ході вирішення задачі, записуйте на цьому листку. Листок з вирішеними завданнями переверніть. Перевернутий листок - це знак експериментаторові про те, що ви у даний час вирішили завдання. Час вирішення завдання контролюється і обмежено двома хвилинами. Після закінчення двох хвилин експериментатор скаже: "Стоп! Розв’язання припинити"! Для вирішення наступного завдання беріть новий аркуш паперу".

     

    Арифметичні задачі експериментатор повинен представити, строго дотримуючи їх послідовності.

     

    Завдання

    №1. Дано три посудини об' ємом - 37, 21 і 3 літри; як відміряти рівно 10 літрів води?

    №2. Дано три посудини об' ємом - 37, 24 і 2 літри; як відміряти рівно 9 літрів води?

    №3. Дано три посудини об' ємом - 39, 22 і 2 літри; як відміряти рівно 13 літрів води?

    №4. Дано три посудини об' ємом - 38, 25 і 2 літри; як відміряти рівно 9 літрів води?

    №5. Дано три посудини об' ємом - 29, 14 і 2 літри; як відміряти рівно 11 літрів води?

    №6. Дано три посудини об' ємом - 28, 14 і 2 літри; як відміряти рівно 10 літрів води?

    №7. Дано три посудини об' ємом - 26, 10 і 3 літри; як відміряти рівно 10 літрів води?

    №8. Дано три посудини об' ємом - 27, 12 і 3 літри; як відміряти рівно 9 літрів води?

    №9. Дано три посудини об' ємом - 30, 12 і 3 літри; як відміряти рівно 15 літрів води?

    №10. Дано три посудини об' ємом - 28, 7 і 5 літри; як відміряти рівно 12 літрів води?

     

    Специфіка даного дослідження припускає, що експериментатор стежитиме за часом, потраченим кожним досліджуваним на вирішення кожного завдання, фіксуючи його в протоколі, і зможе ненав'язливо перевірити запис вирішення перших п'ять завдань. У випадку необхідності дається індивідуальна підсказка тим, хто перших п'ять завдань утруднювався вирішувати або невірно записував їх вирішення.

    Суть підсказки досліджуваним складається в тому, щоб нагадати, що воду можна тільки доливати і відливати з допомогою посудини. Отже, арифметичні операції, що відображають дії з води, - це складання і віднімання. Якщо досліджуваний пише у дужках, то це означає, що він користується іншою посудиною, рівній за обсягом число, отриманого в дужках, а це - порушення заданих умов. Усіх дії можна попередити про те, що дужка при записі вирішення даного завдання неправомірні. Також воду неможна ділити і множити. Всі дії полягають в доливанні і відливанні зайвої води з допомогою посудини вказаного об' єму.

    При вирішенні досліджуваним завдань №6 - 10 підсказувати нічого нетреба, також небажано перевіряти спосіб їх вирішення. Час вирішення досліджуваним кожного завдання контролюється експериментатором по секундоміру в момент перевертання досліджуваним чергового листка з вирішенням, що пред'являння завдань, і фіксується в окремий протокол.

     

    Обробка результатів:

    Обробка результатів здійснюється шляхом зіставлення способів вирішення досліджуваним експериментальних завдань з можливістю способами їх вирішення. На основі цих зіставлень встановлюють : характер вироблення установки, чутливість до установок, особливість її фіксація і гнучкість або ригідність мислення. Додатково можна охарактеризувати швидкість мислення. Для цього використовують показник швидкості.

    Показник швидкості мислення виводиться як середньоарифметичне часу, витрачене на вирішення завдання. Середньоарифметичний час вирішення перших п'ять завдань характеризує швидкість вироблення установки, а середньоарифметичний час вирішення останіх п'ять завдань показує залежність пошуку вирішення від установки. В останьому випадку важливо враховувати, вирішена або немає завдання №10.

    Характер вироблення установки з'ясовується по тому, як досліджуваний вирішував перших п'ять завдань і з як швидко він це робив. Якщо досліджуваний третю, четверту і п'яту завдання вирішував швидко встановлений способом, від більшого об'єму віднімав менше і без підсказок, то вироблення установки вважають оптимальним. Якщо досліджуваному давали підсказки або він міняв способи запису вирішення задачі, а також у випадку великої величини пoкaзника швидкість мислення перших п'ять завдань, то вироблена установка була неоптимальною, йшла з утрудненнями.

    Міра чутливості досліджуваного до установки перевіряється за способом вирішення завдання №6 і №7. Якщо ці завдання вирішені настановний способом, тобто з більших величин віднімалася менша, то міра чутливості до установки висока.

    Якщо одне із завдань вирішена наставним способом, а інша - ненастановним, то чутливість до установки середня. Наприклад, завдання №6 окрім настановних способів може бути вирішена так: 14-2-2=10, а завдання №7 взагалі не вимагає обчислення, оскільки воду можна відразу налити об'ємом 10 літрів.

    Якщо обидва завдання вирішені ненастановним способом, то можна констатувати слабку чутливість досліджуваного до установки.

    Особливості фіксація установки визначаються за способом вирішення досліджуваним завдань №8 і №9.

    Якщо обидва завдання під номерами 8 і 9 вирішені настановним способом, то установка фіксована, а міра її фіксація висока.

    Якщо одне із завдань вирішувалося настановним способом, а інша - ненастановним, то міра фіксованої установки характеризується як середня. Наприклад, завдання №8 можливо вирішити так: 12-3=9, а завдання №9 легко вирішити складанням, яке в логіці переливання води за допомога посудини означає доливання, тобто 12+3=15.

    Коли обидва завдання вирішені ненастановним способом тоді це свідчить про відсутність фіксації установки. Проте даний вивід буде правомірним, якщо у досліджуваного слабка чутливість до установки. В противному випадку фіксації установки слабка.

    Визначення ригідності або гнучкість мислення переводиться по результату вирішення задачі №10. Це завдання має одне, правильне ненастановне вирішення: 7+5=12. Якщо завдання досліджуваний вирішив, то його мислення - гнучке, незалежно від чутливості або фіксованості установки, оскільки він зміг переорієнтовуватися на пошук ненаставних способів вирішення.

    Якщо остатнє завдання досліджуваний не вирішив і він продовжував діяти шляхом віднімання, то його мислення ригідне.

     

    Аналіз результатів

    Після обробки результатів дослідження важливо проаналізувати зв'язки між швидкістю мислення як показник його активності, характер вироблення установки, міра чутливості до установки, особливість фіксації і ригідності або гнучкість мислення.

    Аналізуючи умови, при яких виробляються установки досліджуваного, потрібно звернути увагу на їх постійність, з одного боку, і кількість повторюваності один і той же спосіб вирішення - з іншої. Теж відноситься і до особливостей фіксації установки.

    У випадках виявлення ригідного мислення необхідно придумати рекомендації досліджуваному для розвитку його гнучкості. Багато завдань вирішуються декілька способами, пошук різний спосіб вирішення - це вже ознака творчості. Можна настроїти себе на цей пошук. Добре допомагає в розвитку гнучкості тренування змін представлення і вирішення спеціальним творчим завданням. Для досліджуваних з повільним розумовим процесом складаються формули настрою на швидкість роботи. Показники швидкості мислення покращуються з досвідом змагальної взаємодії з іншими людьми. Проте слід мати на увазі, що отримані результати швидкого мислення можуть залежати від самопочуття досліджуваного в час експерименту і від його зацікавленості дослідженням.


    Календар

    «  Червень 2025  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30

    Архів записів

    Наше опитування

    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 43

    Друзі сайту