Матеріал і устаткування: бланк з 15 рядами цифр, залишені по певній закономірност (варіант VI субтеста шкала Р. Амтхауера), ручка і секундомір.
Процедура дослідження
Це дослідження експериментатор може проводити як з один досліджуваним, так і з невеликою групою, за умови, що кожен з них отримає індивідуальний бланк з надрукованою таблицею числових рядів і буде забезпечена повна самостійність дій.
До початку дослідження бланки мають бути покладені перед учасниками тестування на добрій освітленому стілі лицьовою стороною вниз, щоб до подачі інструкція досліджувані їх не роздивлялися і не вивчали.
Бланк з надрукований на ній таблицею рядів цифрів виглядає наступний образом.
№/п | Числові ряди |
1. | 2 4 6 8 10 12 14 ... ... |
2. | 6 9 12 15 18 21 24 ... ... |
3. | 3 6 12 24 48 96 192 ... ... |
4. | 4 5 8 9 12 13 16 ... ... |
5. | 22 19 17 14 12 9 7 ... ... |
6. | 39 38 36 33 29 24 18 ... ... |
7. | 16 8 4 2 1 1/2 1/4 ... ... |
8. | 1 4 9 16 25 36 49 ... ... |
9. | 21 18 16 15 12 10 9 ... ... |
10. | 3 6 8 16 18 36 38 ... ... |
11. | 12 7 10 5 8 3 6 ... ... |
12. | 2 8 9 27 30 90 93 ... ... |
13. | 8 16 9 18 11 22 15 ... ... |
14. | 7 21 18 6 18 15 5 ... ... |
15. | 10 6 9 18 14 17 34 ... ... |
Інструкція досліджуваному: "На бланках, що знаходяться перед Вами, надруковані ряди цифр. Спробуйте визначити, по якій закономірності складений кожен з 15 пропонованих рядів цифр. Відповідно до цієї закономірності продовжіть кожний ряд, дописавши в нім ще два числа. На роботу відводиться 7 хвилин. Не затримуйтеся довго на один ряду, якщо не можете правильно визначити закономірність, переходьте до наступного ряду, а залишиться час - знову повертайтеся до важких для вас ряду чисел. Продовжувати ряд треба по відношенню до остатнього числа, наявний в даному ряду. Чи все Вам зрозуміло? Якщо немає питань, переверніть листки. Почали"!
Після проходження 7 хвилин дається команда: "Стоп! Припиняєм роботу"!
Обробка результатів:
Обробка результат проводитися за допомогою ключа - таблиця з готовими відповідями. У ході обробки результатів підраховується кількість правильних вирішених досліджуваним рядів. Якщо досліджуваний записав в якомусь ряді тільки одине число, хоча воно і правильне, ряд вважається невирішеним.
Ключ для обробки результатів завдання "числовий ряд"
Номер | Продовження | Номер | Продовження | Номер | Продовження |
1. | 16; 18 | 6. | 11; 3 | 11. | 1; 4 |
Аналіз результатів:
Рівень розвитку аналітичного мислення визначається по кількістю правильних вирішених рядів чисел.
Якщо досліджуваний вирішив 14 - 15 рядів, то його аналітичне мислення дуже високе або відмінне; якщо 11 - 13 - висока або хороша; якщо 8 - 10 - середня або задовільна; якщо 7 - 6 - аналітичність низька або погана; якщо 5 і меньше, то аналітичність дуже низька або дуже погана.
Аналітичність являється важливою характеристикою мислення. У даному випадку - індуктивність мислення і здатність оперувати (числами). Вона є головний компонентом здатності теоризувати, знаходити причинно-наслідковий зв'язок між явищами, складає основу загальних здібностей і потрібна для успішного оволодіння людиною різних видів діяльності.
Аналітичність активно розвивається в юнацькому віці, її формуванню сприяють такі предмети, які вивчають у ВНЗ, як логіка, вища математика та ін. Тому можна зіставити результати тестування з успішністю після відповідних предметів. При інтерпретації результат бажано враховувати особливості темпераменту досліджуваного, а також навички роботи з числами.